Balansas
Leave a comment

Geros savijautos hormonai, stresas, PMS ir geras filmų sąrašas.

Koks nuostabus gali būti moteriškas ciklas nėštumas-gimdymas-žindymas. Patinka šis laikotarpis dėl ramumos, kuris ateina kartu su pienu. Žindymo metu išsiskiria daug oksitocino, kuris vadinamas leimės hormonas. Jis padeda įveikti baimes, nepasitikėjimą, nerimą, atitolina raukšles ir jo papildomai išsiskiria su kiekvienu apsikabinimu. Man jis tęsiasi daugiu nei 2 metus ir žindymui einant į pabaigą, moteriškas organizmas grįžtą į tariamai įprastą ritmą. Atsiranda ciklas, o kartu su juo ir  Pasitrauk-Man-Sunku sindromas. Jau buvau pamiršusi , kaip gali nustebinti emociniai cunamiai.

123123123

kaskartą kai žiūriu jos filmus ir prisimenuvisus jos interviu, stebiuosi ir viliuosi, kad bent ažkiek busiu kantri, romi ir nuoširdžiai jausminga kaip M. Streep.

Bet vis dėl to šį pereinamajį laikotarpį galima sušvelninti, kai žinai kas kiek dienų tai kartojasi ir tai, jog blogą nuotaiką galima nugalėti ar apeiti, nes čia tik nuotaika. Ji kaip visada nepastovi. Čia ji yra, čia jos nebėra. Labai moteriška. Žinau, koks iššūkis gali būti darbas be nuotaikos. Nežinai nuo ko pradėt, galvoje tuščia, lauki muzos. Dirbt negali, nes lauki. Žinote ką tada daryti? Tiesiog pradėti dirbti. Nes tik dirbant ateina įkvėpimas, nes apžvelgus darbus vėliau visada ateina pasitenkinimas.  Taip ir su geros savijautos hormonais…

…jie išsiskiria, kai mes kai ką veikiame

Endorfinas. Šis hormonas man primena filmą Poravimosi metas, kai vyras pervargusiai ir nelabai išvaizdžiai moteriškei pataria eit sportuot, nes kaip kitaip ją pralinksmint jis nebežino. Hormonas išsiskiria, kai judame ir nebūtinai sporto salėje. Plaunant grindis, valant langus, bėgiojant laiptais ar stumdant vežimą. Bet koks pasivaikščiojimas neturint nuotaikos yra netoks jau ir prastas sumanymas. O vaikštant dar gausite ir saulės spindulių, kurie pagamins ir vit. D . Jis taip pat apsprendžia nuotaiką ir irzlumą.  Gal pats laikas ištraukti dviratį iš balkono ar garažo ? Nesvarbu, kad vasaros jau nebėra. Galima sekmadieniais pasivaikščiot po senamiestį su drauge, aplankant visus gerus Butikus ar seną gerą knygyną?

Dopaminas.  Jis pasigamina, kai pasiekiame tikslus. Štai kodėl mums taip prilipo ToDoList’ai ir visokios planuotės. Nes užplūsta labai saldus jausmas, kai pagaliau gauname tai, dėl ko buvo belenkiek daug dirbta ir aukotąsi. Mūsų smegenis tiksliau supras ar tikslas jau pasiektas, kai juos vizualizuosime:aprašysime, įvardysime skaičiais, nusipiešime, apsibrauksime, susidėliosime iškarpas . Jei elgesys suteikia pasitenkinimą ir pateisina lūkesčius, tai smegenys rengia atitinkamą išskiriamo dopamino kiekį ateičiai, šį laukimą paversdamos lygiaverčiu pačiai veiklai. Štai kodėl belaukiant būna taip saldu. Planuoti vis dėl to verta. Ar ne ?

Oksitocinas. Kaip minėjau oksitocinas mus užplūsta, kai mus liečia, apkabina, prisiglaudžia ir mes daugiau nebesijaučiame vieniši. Štai kodėl mums taip norisi sukristi apsikabinimuose, kažkieno glėpyje. Nuramina, guodžia, suteikia vilties. Štai kodėl reikia glausti ir myluoti tuos vaikus, kurie tampa vyresnėliais. Jų švelnumo indai visada tušti rytais ir juos reikia pildyti iki bėgančių kraštų.  Tai yra daug geriau, nei skubėjimas vos atsikėlus „ar spėsim šiandien į mokyklą ir ar tu šian viską pasiėmei?“

„Mano darbe kasdien stresas, toks mano darbas“ .Mums kartais patina jaustis svarbiais ir reikalingais, kad be mūsų niekas kitas to reikalo nesutvarkys.

Stresas.Kortizolis ir adrenalinas Stresas mus mobilizuoja greitai veikti stresinėse situacijose. Paaštrėja mūsų žvilgsnis, klausa, širdis varinėja kraują ir paruošia raumenis, kažkokiam greitam veiksmui, kad save išgelbėtume (pabėgtume nuo nusikaltėlio, 1/2 ir užšokt ant aukščiausios šakos ir pan). Tai yra gerai, taip turi būti. Šie hormonai prisideda prie mūsų išgyvenimo. Bet yra negerai, kai adrenalinas ir kortizolis kapsi po truputį visą dieną (jei jūs dirbate nuolatos įtampą keliančiame darbe) ir nieko nuostabaus, jei kažką skauda. Nes adrenalinas išnyksta, kai suvokiame, kad pavojaus nebėra. Bet kartizolis taip ir lieka, kaupiasi.  Kapsintis net ir paprastam darbe  su rėkiančiu viršininku, gali realiai trikdyti sveikatą. Kodėl? Nes streso metu organizmas tiesiog išjungia kai kurias funkcijas. Neauga nei nagai nei plaukai, žarnynas veikia kitaip. O kas svarbiausia, išjungiamas ir imunitetas, nes pavojaus metu šios funkcijos tiesiog nereikia. Besikaupiantis kortizolis (apie jį pasakoja neurologas) nutūpia vienoj vietoj  ir sukelia mums skausmus tam tikrose vietose (nugara, pečiai, galva, kelias). Kas dar ? Mes pradedame sirgti. Tad jei PMS metu ne tik nėra nuotaikos, norisi slėptis, bet ir skauda. Rimtai pagalvokite kokiame emociniame fone praleidžiate dieną ir kaip visa tai veikia. Nes tai TIKRAI veikia. Jei nerimas ir įtampa nepalieka ir kitomis dienomis, padidinkite vit.B ir kitų mineralų dozes. Verta pagalvoti apie atsiprašymą, atleidimą, išpažintį arba kreiptis rimtos pagalbos (jei tai praradimas, skyrybos, netektis ir pan.). Nes tas nerimas pražudys ir Jūs dabar suprantate, kodėl „visos ligos iš nervų“ nebe iš piršto laužtas.

Kava. Besiruošiant šiam straipsniui, ne kartą ir ne 10 perskaičiau, jog šiomis dienomis geriau visai atsisakyti kavos. Bet kadangi organizmui tai bus dar vienas stresas ir mums nebebus jokio įkvėpimo rytais ar susitikus pasipliurpt  tebūnie 1 tobulas cappucino kur nors senamiestyje arba termosas savos parke. tebūnie jis vertas to. Kavos pataria atsisakyti, nes ji stimuliuoja, o tai reiškia intensyvėja širdies darbas, kvėpavimas, pakyla kūno temperatųra, kraujospūdis. Taip pat padidėja adrenalino ir kortisolio lygiai. Žodžiu, jūsų organizmas turi papildomo streso. O tokiomis dienomis to streso norisi daug mažiau. Ar ne?

Drama. Tai yra tobulas reikalas, kai niekas tau netrukdo, o tu gali non stop sužiūrėti seną gerą serialo sezoną.  Būna, kad viena draugė išvykusi, kita iš namų neištrūksta, o mama pildo dar viena monthly pack’ą . O taip norisi kažko tokio prie pyrago ar puodelio arbatos. Mano receptas būna toks: vonia su putomis, rūkstančių šakų kvapas, nauji patalai ir melisų arbatą su medum. Vanduo nuplauna emocijas, persijungi į ramesnį ritmą, biški aprimsti ir kaip Scarlett O’Hara Keneddy iš Gone with a Wind sakė „pagalvosiu apie tai rytoj„. Kartais tikrai verta išmokti nerimą perkelti vėlesniam laikui. Štai mini sąrašas filmų, kurie praskaidrins nuotaiką. Nes kai mūsų galvoje verda dramos ir nesinori to pasakotis vyrui, geriausii veikia kieno nors kito gera drama.

73 questions Vogue / Woody Alleno filmai. / Her / Julia and julie / Its complicated / Almadovaro filmai / Seksas ir Miests Pirmieji sezonai, nes tai yra 90ieji. /Mad about you. Pamenate tą garso takelį: „mad about you… yeaaa, i’m mad about you“ Keli sezonai tikrai tupi youtube. Ir žinoma mano šios vasaros hitas. Gossip girl Blair and Chuck 3 words 8 letters. Gal kiek per daug suvaidintas ir visaip paaugliškas, bet aš sezonus sužiūrėjau visus 6 . Tai buvo mano PMS get away.

Kas dar gerai nuteikia? Muzika ir garsai. Geri garsai. Kaip vakar minėjo kino tearo reklama: „kiną žiūrime ausimis“. Giedrė Smolskaitė taikliai nupasakoja, jog muzika atskleidžia tai, kas nepasakoma, suteikia subtilumo, epiškumo, numato tai, kas bus, intriguoja …, išryškina ironiją ir apibūdina. Štai ką gali muzika mums duoti. Ji mus nuteikia, nuramina, duoda polėkį svajoti, įvardinti savo emocijas, jas suaštrinti arba visiškai nuraminti. Kartą virtuvėje po beviltiškos dienos , tarp neplautų indų ir išmėtytų daiktų aš klausiausiu štai šios.  Ir dienos nervas tiesiog kažkur dingo, beplasnojant tos dienos betvarkėj. Man patiko Meryl Streep žodžiai apie sunkumus:

„You just have to keep on doing what you do. It’s the lesson I get from my husband; he just says, Keep going. Start by starting. „

Negalima pasiduoti blogai nuotaikai. Neignoruojame jos, priimame ir tada kažką veikiant su ja atsisveikiname. Ateityje dar daug gražių dienų. Ne kievien diena gali būti gera, bet visada yra kažkas gero kievienoje dienoje. Nosis aukštyn, pasakome viršininkui ar įkyriai bobai iš kito kabineto, kur jų vieta. Vyrui atleist grubumą, nes matomai su juo taip pat kažkas durnai elgėsi , vaikus išmyluoti ir nuglostyti. O sau negailėti ko nors gražaus: ar laiko sau, kinui, sportui, pasibuvimui su drauge ar beieškant gražios suknelės. Nurimusi moteris ir vaikus numyluos ir po sunkios dienos vyrui dienos spresą nuims. Mes vaidilutės darome stebuklus.

1

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *